czwartek, 19 maja 2011

Pleśniak z rabarbarem

Sezon na szparagi, truskawki i rabarbar ruszył pełna parą. Oglądając liczne kulinarne blogi samej zachciało mi się upiec coś na kwaśną nutkę i tak powstało ciasto o nazwie "Pleśniak z rabarbarem".
Jest to mój "pierwszy raz" ze Skubańcem ( i z taka nazwą też się spotkałam) i muszę przyznać, że na pewno nie ostatni.
Ciasto robi się szybko, idealnie pasuje do niego rabarbar - choć na wielu blogach polecają z owocem porzeczki (takie też na pewno wypróbuje).
Mój główny degustator (kochany małżonek) stwierdził że: jest lekkie i przyjemne, takie prawdziwe domowe ciasto, nie za słodkie, nie za kwaśne. Usłyszeć z jego ust pochlebny komentarz na temat ciasta innego niż bezowe musi świadczyć, że Pleśniak to naprawdę  smaczne i apetyczne owocowe ciasto.
Zachęcam do spróbowania:)




Przepis inspirowany blogami: Moje Wypieki i Na miotle

przepis na ciasto na formę 31x26cm
Składniki na ciasto:


500 g mąki
1 paczka cukru waniliowego
4 żółtka
1 kostka margaryny
2 łyżki śmietany
2 łyżeczki proszku do pieczenia
3 łyżki kakao

4 białka
1 szklanka cukru
1 łyżeczka octu winnego
1 łyżeczka skrobi kukurydzianej lub mąki ziemniaczanej

ponad to:
słoik dżemu u mnie wiśniowy - ppolecam także powidła lub dżem z czarnej porzeczki
5 gałązek rabarbaru - ok 1,5 szklanki

Mąkę, proszek do pieczenia, cukier waniliowy, żółtka, margarynę i śmietanę zagniatamy na ciasto. Dzielimy je na 3 części - ja podzieliłam na dwie większe i jedną mniejszą. Do jednej większej dodajemy 3 łyżki kakao - zagniatamy. Tak podzielone ciasto włożyć do foliowych woreczków i schłodzić w lodówce przez co najmniej godzinę. JA zarobiłam ciasto rano, a wieczorem piekłam.

Kiedy ciasto leżakuje w chłodzie zabrałam się za przygotowanie rabarbaru. Łodygi pokroiłam na kawałki ok 1cm posypałam cukrem i zostawiłam w misce również do wieczora.

Przed pieczeniem warto wsadzić ciasto do zamrażalnika na ok 15-20 min lepiej się je trze:)
Nastawiłam piekarnik na grzałkę góra i dół na temp 180C
Foremkę wyłożyłam papierem do pieczenia i starłam na nią pierwszą - większą połowę jasnego ciasta (tarka o grubych oczkach) - na to wyłożyłam dżem wiśniowy i posypałam odciśniętym rabarbarem. Kolejnym etapem było potarcie ciemnego ciasta z kakaem i przygotowanie bezy.

Beza: białka ubić na sztywno ze szczyptą soli, pod koniec ubijania dodawać stopniowo drobny cukier, skrobie kukurydzianą i ocet.


Tak przygotowaną bezę wyłożyć równo na ciasto, zetrzeć na nią  pozostałą najmniejszą część jasnego ciasta i wstawić do piekarnika na ok 40-50 min.
Studzić na kratce, ja dodatkowo oprószyłam ciasto cukrem pudrem
Smacznego:)

1 komentarz:

  1. bardzo lubię tradycyjnego pleśniaka. Twoja propozycja z rabarbarem właśnie mnie zaciekawiła i spodobała mi się :-) ciasto na pewno jest bardzo dobre!

    OdpowiedzUsuń

drukuj