czwartek, 21 czerwca 2012

Niesamowite ciasto z OCTEM

Ten przepis czekał trochę na swoją realizację. Kiedy go znalazłam na blogu "Kuchnia Agaty" pod nazwą "Najdziwniejsze (przepyszne!) ciasto czekoladowe" od razu go zapisałam. Ciasto to wzbudza sensacje poprzez wykorzystanie w nim octu. Sama byłam ciekawa tego smaku więc zrobiłam te ekspresowe ciasto! Moje wrażenia: wspaniałe, sprężyste, odpowiednio wilgotne, łatwe do zrobienia jednym słowem IDEALNE.
A ocet? ocet nie jest wyczuwalny więc nie bójcie się spróbować. Ciekawostką jest też brak jajek - tak ma być!Ciasto robiłam w weekend 2 razy: jedna wersja z ananasem i wersja z wiśniami i migdałami. 
Zachęcam do wypróbowania tego  przepisu.


Składniki (na formę 21x21 lub tortownicę o średnicy 23cm):
 filiżanka = szklanka 250ml
3 filiżanki maki pszennej
2 filiżanki cukru
1/2 filiżanki ciemnego kakao
2 łyżeczki sody
1 łyżeczka soli
2 filiżanki gorącej wody
3/4 filiżanki oleju
2 łyżki octu
1 łyżka kawy rozpuszczalnej (granulek)
aromat waniliowy

na wierzch: dowolne owoce ja użyłam do jednego ciasta ananasa z puszki a do drugiej wiśni i płatków migdałów które wsypałam do ciasta, 2 łyżki grubego cukru
Przygotowanie:
W misce wymieszać wszystkie suche składniki. W drugiej połączyć wodę, kawę, olej, ocet i aromat waniliowy. Połączyć oba rodzaje składników. Ciasto wyłożyć do foremki wyłożonej papierem do pieczenia, na wierzchu rozłożyć owoce, posypać grubym cukrem. Piec ok. 40 minut (lub nieco dłużej, aż patyczek włożony do ciasta będzie czysty) w 180 C.

Smacznego:)

40 komentarzy:

  1. oj pożarłabym taki czekoladowy kawał!!! albo DWA!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie bardzo ciekawe ciasto!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe i pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ech, ciasta z octem to dla na normalka - nie możemy jajek :( Dla nas niesamowite jest ciasto z jajkami ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :) Pomyśleć, że zawartość octu budzi takie sensacje...

      Usuń
  5. jaka to pojemność- filiżanka ? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. chętnie wypróbuję, tylko napisz czy filiżanka, którą masz na myśli to amerykański cup?

    OdpowiedzUsuń
  7. zaintrygowałaś mnie tym dodatkiem octu, nigdy nie stosowałam.
    ciasto wygląda przepięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. To ja tez zapisze i wyprobuje, a co! Wyglada bosko, no i jest mocno czekoladowe, a ja, jako czekoholik, nie moge sie oprzec takim ciastom :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mimo ostatniej porażki to wypróbuję:)

    ADA

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawe.... Jej, muszę zrobić jeszcze dziś :D :D :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Robię identyczne, jest fantastyczne i niesamowicie proste:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wpadłam tylko na chwilę na durszlaka, patrzę, a tu taka przystojna, piękna męska buzia... zaglądam co dalej, a tu takie świetne ciacho! Z octem piekę biszkopt z jakami, ale to ciacho wygląda bardzo smakowicie, wiec już mam dwa przepisy na ciasta z octem:)
    W zasadzie to na zdjęciu jest więcej niż jedno ciacho;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzień dobry!

    Ciasto wygląda nieziemsko. Zjadłabym całe na raz i nawet bym się z nikim nie miała ochoty podzielić, bo tak cudnie wygląda :)

    Pozdrawiam serdecznie,
    Edith

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda cudownie, w dodatku bardzo prosty i ciekawy przepis :) koniecznie wypróbuję :)!

    OdpowiedzUsuń
  15. To w sumie ciekawe, piekę takie ciasto od 4 lat, tyle lat zamieszczam je na blogu i pies z kulawa nogą się nie zainteresuje. A jak się nada ciastu nazwę: ciasto awaryjne, ciasto na wodzie, ciasto kryzysowe, niesamowite ciasto, najdziwniejsze ciasto to już jest fajne. A ocet jest potrzebny do tego, żeby zareagował z sodą zanim ciasto zacznie się ścinać. Bo soda rozkłada się dopiero w 60 stopniach, a ocet sprawia, że bąbelki dwutlenku węgla spulchniają jeszcze zimne ciasto. Ot cała filozofia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fajnie to wytłumaczyłaś teraz już wiem o co chodzi z tym octem:) dzieki

      Usuń
    2. Co do tych nazw to masz zupełna rację:) Dokładnie to samo zaobserwowałam:) Jeśli chodzi o samo ciasto z octem, to nie miałam pojecia że tu o to chodzi:) Dzieki za wytłumaczenie:)

      Usuń
  16. Bardzo ciekawy przepis, jak będę miała ochotę na coś słodkiego,a ie będzie w domu jajek.... to upiekę to ciacho:) Wygląda wspaniale i kusi na całego;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciacho wygląda trochę jak brownie :) albo murzynkowate... Pamiętam moje obawy ze szklanką oleju w cieście... Pewnie na tej samej zasadzie zachowuje się ocet - dzięki niemu ciasto jest wyjątkowe a w smaku jest niewyczuwalny

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawe ciacho nam zaprezentowałaś :) Fajne, proste i z tego co czytam bardzo smaczne skoro od weekendu piekłaś je już 2 razy :)

    OdpowiedzUsuń
  19. ciasto ciastem...fakt, że wygląda super, ale.....jakim cudem żadna z Was nie zauważyła tego przystojniaka w tle?????? :-)
    mam nadzieję, że nie urażę autorki, ale...to dopiero apetyczny kąsek :-) :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej hej "Anonimowa":), ja pierwsza zauważyłam i nawet o tym napisałam :) Trzeba czytać komentarze:)

      Usuń
  20. Z octem w wypiekach jeszcze nie eksperymentowałam....ale kiedyś musi być ten pierwszy raz;)

    OdpowiedzUsuń
  21. też napotkałam u Agaty to ciasto, nawet wydrukowałam przepis ;]
    czas chyba najwyższy, aby je wypróbować. wygląda bardzo atrakcyjnie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciekawy przepis, aż chyba dodam do kolejnego mojego wypieku ocet :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Też przymierzam się do tego przepisu ;) Wygląda obłędnie w obydwu wersjach :)

    OdpowiedzUsuń
  24. To ciasto jest super, wypróbowałam, przepyszne, puszyste!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ się ciesze że skorzystałaś z przepisu:) a jeszcze bardziej jak się udało i smakowało:) zapraszam po inne słodkości:)
      pozdrawiam bardzo gorąco:)

      Usuń
  25. Spróbowałam tego przepisu i ciasto wyszło rewelacyjnie!!! Dokładnie tak jak w opisie: miękkie, idealnie wilgotne. Mój mąż powiedział, że nie lubi czekoladowych ciast (? po pięciu latach małżeństwa można się dowiedzieć takich podstawowych rzeczy:), ale to mu wyjątkowo smakuje :) Dziękuję za przepis i pozdrawiam:) Kibicuję Pani w Masterchef :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Pani spróbowała a jeszcze bardziej że smakowało i że Pani napisała:) pozdrawiam gorąco i zapraszam po inne przepisy:)

      Usuń
  26. własnie zabieram się do robienia tego cuda, ale nie mam zwykłego, najzwyklejszego octu! ale za to mam ocet jabłkowy i ocet winny z białego wina, może być;)? a mam jeszcze balsamiczny;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie mogę zagwarantować że wyjdzie ale spróbowałabym z octem winnym :) koniecznie daj znać czy wyszło:)

      Usuń
  27. no nic, dałam ten jabłkowy:)wyszło smaczne, najbardziej smakowało mojej cioci:)

    OdpowiedzUsuń
  28. ciasto najlepsze z najlepszych! :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z ciastem przygotowywanego z dodatkiem octu. Jestem nieco tym faktem zaskoczona. Jakiego ostu powinno się użyć przygotowując to ciasto? Czy można zastąpić go sokiem z cytryny? Jakiej mąki powinnam użyć? Czy ta: https://basiazsercem.pl/ będzie odpowiednia?

    OdpowiedzUsuń

drukuj